پیشرفت هایی درتحقیقات نابینایی بر اثر دیابت

بیش از5میلیون فرد دیابتی دچار نابینایی مرتبط با قرنیه هستند. محققین انستیتو پزشکی Cedars-Sinaiناهنجاریهای مولکولی جدیدی را در قرنیه ی افراد دیابتی شناسایی کردند که منجر به مشکلات چشمی درافراد مبتلا به این بیماری می گردد. محققین قصد دارند با این اطلاعات جدید فرآیندهای ترمیمی را برای تعمیر تخریب های ایجاد شده در قرنیه تسریع کنند تا نهایتاً تأثیرات دیابت را بر چشم معکوس نمایند.

 پرفسور Ghiamمی گوید: ما تغییرات کوچک اما چشمگیری را در بیان  ژن در قرنیه ی افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد سالم یافتیم. این تغییرات جزئی منجر به پیشرفت بیماری و ایجاد تأثیرات آبشاری بر اعمال سلولی جلوگیری کننده از ترمیم زخم می شود که نهایتاً می تواند به اختلال در بینایی بیانجامد.

نتایج این تحقیق درمجله ی PLOS ONEمنتشر شد.

دیابت یک بیماری سیسمتیک است که بر تمام بخش های بدن از جمله بر چشم ها تأثیر می گذارد. تقریباً 50 تا 70 در صد از بیماران  دیابتی از مشکلات  قرنیه رنج می برند این عوارض  عبارتند از: تغییراتی  در سلولهای حیاتی بنیادی قرنیه  که سبب ایجاد نقایص پایداری بر بینایی و نهایتاً اختلال دربینایی می شود.

محققین توانستند تنظیم کننده های بیان ژن یا microRNAsرا در قرنیه ی افراد سالم و دیابتی شناسایی کنند. سپس آنها نشان دادند که چندین نوع از این تنظیم کننده ها در قرنیه ی افراد  دیابتی به طور متفاوتی نسبت به افراد سالم بیان می شوند. این تفاوت در تولید میکروRNAها ممکن است منجر به بروز ناهنجاریهایی در سلولهای بنیادی و اپی تلیال (سلولهای بافت) در قرنیه ی  افراد دیابتی شود. محققین در حال حاضر بروی دستکاری این میکروRNAها بوسیله ی ژن درمانی تحقیق می کنند. آنها امیدوارند  که بتوانند با این کار قرنیه ی افراد دیابتی  را به حالت طبیعی برگردانند .

به گفته ی پرفسور Ljubimovمدیر برنامه ی چشم در این انستیتو: در تحقیقات قبلی اشاره ای به نقش میکروRNAها درقرنیه ی بیماران مبتلا به دیابت  نشده بود ، تحقیق اخیر اولین  تحقیق در نوع خود است که درک بهتری از نقش  میکروRNAها در بیماریهای قرنیه  در اختیار محققین قرار داده است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/271301.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا